zondag 13 april 2014

Lady Lotta Bag

Mijn kleerkast begint zo stilaan een beetje uit te puilen en er liggen nog enkele stofjes te wachten dus tijd voor een ander project dan kleding.

Ik zag op het net overal mooie tassen voorbij komen in allerlei maten, modellen en vrolijke stofjes.
Voor iemand die nog nooit een tas gemaakt had was dit misschien wat hoog gegrepen maar 'wie niet waagt, wie niet wint'!

Ik vond een patroon en twee tutorials op Facebook in een leuke groep Stoffenmiekes.
Ik moet zeggen, het is niet zonder slag of stoot gegaan. 
Ik bekijk deze tas als proefproject want er is nog veel ruimte voor verbetering maar voor mezelf ben ik best tevreden en ik heb weer een heleboel bijgeleerd!

Voila, mijn eerste Lady Lotta :-)


Omdat het zo mooi is wilde ik ook een paspel aan de tas. Ook weer iets nieuws dat ik nog nooit gedaan had en zeker voor herhaling en verbetering vatbaar!

De rits was makkelijker te plaatsen dan ik verwachte.

en wat zijn we vergeten????
De tussenvoering aan het ritsgedeelte  :-(





De grote zak vooraan heb ik in het midden doorgestikt zodat er nu twee aparte zakjes zijn.
En hopla weer een flater!
De stof van de zak ondersteboven geknipt!

.
Het voeren van de tas was een hele 'worsteling'!
Ik had in het begin van de werkbeschrijving een fout gemaakt en kreeg op geen enkele manier de tas 'gekeerd'!
Losmaken voor de zoveelste keer :-)

De voering vond ik veel te stijf voor deze tas, meer geschikt voor een schooltas denk ik.
 Nu lijkt het of de stof een beetje flubbert en trekt op de foto's maar dat is de lichtinval. 

De volgende keer ga ik de stof toch maar enkel nemen als ik het patroon uit knip.
Dan blijf de tekening misschien recht!

Voor ALLES een eerste keer zeker,
ook in je vinger stikken!


Wat onthoud ik van deze tas:
  • Meet alles eerst zorgvuldig op of je moet 20 keer terug naar de winkel
  • Gebruik minder stijve versteviging. Bij deze was het paspel ook bijna niet te voelen!
  • Let op de stofrichting.
  • Leg de stof enkel.
  • Versteviging ritsstuk niet vergeten.
  • 'Handvaten' naar de goede kant van de tas leggen als je het ritsstuk aan naait! (dat was echt stom)
  • Paspel beginnen en eindigen aan de rits.
  • Nog veel tassen maken en oefenen!
Nog een fijne zondag iedereen!


16 opmerkingen:

  1. Och...alles moet geleerd worden!!
    Voor een eerste keer vind ik ze goed gelukt!!!

    Alleen dat in je vinger stikken.....das minder! Beterschap!!

    Liefs Thea ♥

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Thea!
      En die vinger valt best mee :-)
      Het was alleen even schrikken!

      Verwijderen
  2. Mooie tas . Ik ga je tips zeker onthouden . Ik hoop dat mijn eerste tas ook zo mooi gaat lukken .
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Chantal!
      Het gaat jou zeker ook lukken, SUCCES!

      Verwijderen
  3. Ik vind ze alvast goed gelukt hoor...ben eens benieuwd of het mij ook zo goed ga lukken als jou...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Dorien!
      't Is even zoeken maar dan lukt het wel, SUCCES!

      Verwijderen
  4. Ik vind het echt een prestatie van je!!!!! Hier ben ik bezig met een eenvoudige drawstring backpack voor jongste zoon, maar ook een laptoptas voor oudste dochter staat nog op de planning. Een paspel maakt het plaatje echt af! Beterschap voor je vinger... gr. Hennie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Hennie! Er is nog veel ruimte voor verbetering maar dat komt wel. Veel succes met jou tassen! Ik ga zeker kijken naar het resultaat en twijfel er niet aan dat je er weer iets heel mooi van maakt.
      Groetjes Ann

      Verwijderen
  5. Ha ha en uiteindelijk toch een mooie tas geowrden!
    groetjes Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een mooie tas, ik zag ze ook al in de FB groep, maar durf me daar niet aan te wagen... Ik blijf genieten van je mooie tas!
    Groetjes Sofie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Sofie :-)
      Eens je het door hebt hoe het moet is het niet meer moeilijk!
      Nu was het een gevecht met de tutorial en de versteviging maar de volgende tas gaat zeker beter lukken!
      Groetjes Ann

      P.S. leuk dat je hier ook mee komt volgen ;-)

      Verwijderen