donderdag 17 april 2014

Weer een prachtige ervaring rijker!

Van een creatieve week gesproken!
Gisteren stond mijn tweede workshop in één week tijd op de agenda.

Ik mocht gaan kennismaken met vilten bij Viltiane Vilt in Maasmechelen.

Voor mij weer een workshop 'niet bij de deur' maar het was elke kilometer waard!
Gelukkig was het bijna altijd autosnelweg (dat ging goed vooruit) en was er meer dan voldoende ruimte om te parkeren. Vind ik toch ook wel praktisch!

Ik had hier en daar zoals iedereen wel denk ik, al van alle dingen in vilt gezien maar er eigenlijk nog nooit iets verder over opgezocht, laat staan iets in vilt gemaakt.
Toch had vilt altijd al een aantrekkingskracht op mij. Wat kan er nu mooier zijn om zelf je 'stof' te maken en daar dan iets van te maken dat je kan dragen. Dat is pas origineel!

Een tijdje terug kwam ik via een kennis Viltiane Vilt op Facebook tegen. Toen ik de foto's (klik hier en ga zeker een kijkje nemen) van haar werk zag was ik verkocht. Dat moest ik ook proberen!

We hebben een afspraak voor een privé - workshop gepland, besproken wat ik wilde (en eventueel) kon maken en in welke kleur ik wilde werken. Mijn keuze viel op een lange sjaal met véél en véél frommeltjes en friemeltjes en omdat ik nog nooit gevilt had en dus ook geen materiaal ter beschikking had ging Liliane voor alles zorgen.
Fijn vooruitzicht was dat, ik keek er echt naar uit!

Ik koos voor felle en zachte tinten roos en dit was de eerste foto die ik kreeg.
Liliane verfde zelf de stoffen die we gingen gebruiken en vroeg of ik tevreden was met het resultaat. 
'Ikke héél tevreden!'


Dit werden de stoffen die we gingen gebruiken.
Een kleurrijk geheel.

Om te beginnen en 'voeling' met het vilten en materiaal te krijgen hebben we eerst 'een proeflapje' gemaakt. Er kwam een boel informatie op mij af die ik tussendoor in mijn schriftje kribbelde om toch maar niets te vergeten. wat natuurlijk nooit lukt!
Bij het maken van de sjaal hebben we met verschillende stofjes en zijde gewerkt omdat de technieken onderling toch ook verschillen en zo kon ik dat gelijk ook testen en proberen.
De draad met een soort pailletjes in wilde ik er zeker in want die vond ik geweldig.
De foto hier onder is mijn sjaal in 'wording'.


's Middags had Liliane voor een 'heerlijke lunch' gezorgd wat ik ook altijd belangrijk vind.
We zijn dan terug haar atelier ingedoken om de sjaal verder af te werken en ondertussen te kwebbelen en heel wat af te lachen! Het was echt gezellig :-)

Tijdens de pauze heb ik nog een lekker, dikke roomsoes mogen eten, hmmm!
Schandalig 'lekker' maar dat mag!

En toen was mijn sjaal klaar!
Man, ik was zo blij met het resultaat!

De foto's hieronder geven details weer van de verschillende structuren die je na het vilten bekomt.

Hier leerde ik ook roosjes in chiffon zijde maken en bevestigen.

Ik ben weg van die kleuren en de textuur.

Ook roosjes in Pongé zijde heb ik leren maken en bevestigen.
TADAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!

en dit is het resultaat!
Super, geweldig, fantastisch vind ik hem!
Prachtig van kleur, niet te braaf, helemaal mijn ding!


Kijk toch eens hoe mooi hij is als ik hem aan heb!


en voor ik het wist was het half zeven 's avonds!!!
Oei, dat heb je als je doet wat je graag doet hé!
Ik schaam me wel een beetje maar het was ZO LEUK!!!

Ik denk, weet het eigenlijk wel zeker , dat ik er nog een nieuwe hobby bij gevonden heb :-)
Dus, als je zelf wil leren vilten of eens kennis wil maken met de manier en het werk van Viltiane Vilt neem dan zeker contact met haar op. Het is een fantastisch creatieve, hartelijke en gezellige madam!




6 opmerkingen:

  1. Ik vind hem prachtig!!

    Die ga je met plezier dragen...word een vrolijke zomer!!


    Liefs Thea ♥

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Thea! Ik ben er ook echt blij mee :-)
      Groetjes Ann

      Verwijderen
  2. Prachtige sjaal . Dat heb je goed gedaan . Weer een leuke hobby erbij . Je dagen gaan zeker tekort zijn .

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Chantal! en inderdaad, mijn dagen zijn nu al te kort!
      Groetjes Ann

      Verwijderen
  3. Dank je Hennie!
    Fijn Paasweekend.
    Groetjes Ann

    BeantwoordenVerwijderen