donderdag 15 mei 2014

Workshop 'hoed' vilten

Gisteren was weer een spannende dag!
Na een sjaal wilde ik ook een hoed leren vilten.

Ik had me ingeschreven voor een workshop bij Els Martens (klik hier voor haar Facebookpagina).
Els vilt al jaren en is een creatieve madam.
Op haar website kan je verschillende van haar creaties bewonderen.

Ze vroeg me eerder al naar mijn voorkeur voor kleur en model.
Het model moest natuurlijk ook haalbaar zijn op één dag voor een beginneling zoals ik!

Ik koos voor een simpel recht model zonder randjes of franjes en een donker bordeaux- aubergine kleur. Een klassiek model in een kleur die niet te veel opvalt.

MAAR ....

'IK' zou 'IK' natuurlijk niet zijn als ik niet met iets hééééééééél anders naar huis zou komen!

Het werd dus een hoed met veel franjes en kleurtjes en er moest zeker oranje in zitten want dat gaf mijn buikgevoel duidelijk aan! Het grappige van dit alles is dat Els die kleurtjes ook al had klaar gelegd voor me zonder dat ik haar daarover gesproken had :-)

Na een hartelijke ontvangst van zowel Els als haar (super-lieve-geweldige) hondje en het passen van de hoeden zijn we haar atelier ingedoken en kon de creativiteit losbarsten!

Eerst werd de maat genomen om een passende mal te kiezen.
Het patroon werd bovengehaald en aangepast en we waren vertrokken.


'tja je ziet het. Van dat 'rustige' kleurtje blijft weer niet veel over ;-)
Een hele hoop pluizige wol werd in verschillende lagen gelegd.
Ondertussen maakte ook Els een nieuwe hoed in een mooie blauwe kleur.
Er werden ook stukjes zijde en krulletjes wol in verwerkt voor een speels effect.
Dit was weer een heel andere techniek dan die we gebruikten bij het vilten van de sjaal.
Hier gebruikten we veel meer wol en het was een stuk arbeidsintensiever maar gewoon ook weer heerlijk om te doen!

Het gevoel in je handen dat je hebt als je voelt dat de wol 'werkt' en veranderd is zalig!

Bijna niet te geloven dat deze 'pannenkoek' straks veranderd in een mooie hoed!
Tussendoor hebben we eerlijk gezegd wel wat afgelachen en ik werd getrakteerd op lekkere koffiekoeken, njammie :-)
Ik kreeg een boel tips, de kans om al mijn vragen te stellen, mocht met verschillende materialen en middelen werken kortom het was heel leerrijk en de moeite waard.
Het was weeral snel later dan ik dacht maar dat is een goed teken!

's Avonds kon ik huiswaarts keren met een KNALLER van een hoed!
Geniet even mee (langs alle kanten!)

De krulletjes geven een extra speels effect.

Hier komt straks nog een mooi knoopje op de plaats waar je het kopspeldje ziet zitten.

Bovenaanzicht




Achterkant.

Zijkant
Nu staat deze 'beauty' nog te drogen maar dat is ook leuk want dan kan ik er telkens ik in de buurt kom weer even naar kijken :-)
Ik zie ook duidelijk waar ik de volgende keer op moet letten om verbeteringen aan te brengen maar voor een eerste poging ben ik eigenlijk wel tevreden ;-) 

Deze hoed ga ik met trots dragen in de winter!








2 opmerkingen:

  1. Weer heel mooi gedaan! Nu nog een sjaal in bijpassende kleuren, en je bent er helemaal klaar voor :D
    En je mag hier zeker trots op zijn, ik doe dit je niet na!
    Groetjes, Claudia

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit vind ik echt heel knap!!!! Heerlijk om hieraan te werken. Mag je zeker met trots gaan dragen!!! gr. Hennie

    BeantwoordenVerwijderen